Prof. Pădureanu Elena Sanda
Din 29/28î.Hr. şi până în 102, Dunărea a
devenit graniţa între statul roman şi lumea geto-dacică nord-dunăreană. Acest
fapt nu a putut bloca legăturile dintre locuitorii de pe ambele maluri. Şi nici
statul roman nu a acţionat pe deplin în acest sens. Colonizările masive cu
populaţie getică la sudul fluviului, chiar dacă aparent induc Romei ideea de
siguranţă la graniţă, ideea că i-a pedepsit pe cei ce o atacau, nu făceau
altceva decât să îi submineze autoritatea între Dunăre şi Munţii Haemus, să
facă să mocnească tensiunea şi dorinţa de revoltă, la cel mai mic semnal şi să
întărească aici elementul aparţinător culturii traco-moeso-getice, chiar dacă
acesta a fost adus la un statut social, economic, politic inferior şi sărăcit.
În 106, Dunărea, cea mai mare parte a cursului său, devine apă curgătoare în
statul condus de Roma. O bună parte a lumii geto-dacice, de ambele maluri ale
fluviului se integrează colosului roman, de voie, de nevoie. Banatul, Oltenia,
o mare parte a Transilvaniei şi foarte puţin din stânga Oltului în Muntenia
(denumirea de astăzi a acestor zone), devin provincie romană – Provincia Dacia
(Felix). Muntenia, Moldova până la Nistru şi dincolo de el, Maramureşul şi
ţinuturile până la Carpaţii Păduroşi şi dincolo de ei, Munţii Apuseni în cea
mai mare parte şi Ţara Crişurilor rămân în afara stăpânirii romane – o
permanentă ameninţare. Ameninţarea geto-dacilor liberi devine foarte
periculoasă pentru autoritetea Romei în zonă în secolele II-III – şi mai ales
în secolul al III-lea, când Imperiul Roman se confruntă cu o profundă criză.
Carpii şi costobocii – mari triburi geto-dacice cunoscute mai ales după
războaiele daco-romane de la începutul secolului al doilea, şi mai târziu goţii
vor face ravagii, adânc, în Peninsula Balcanică.
La Adamclisi, în sud-vestul Dobrogei de astăzi se află un complex de
monumente importante pentru istoria locului şi a neamului care a vieţuit pe
aceste meleaguri din vechime: un altar funerar, monumentul triumfal/funerar, un
mormânt tumular roman şi cetatea Tropaeum Traiani.
Altarul este, după cum afirmă istoricii moderni, cel mai vechi dintre cele trei monumente de la Adamclisi. El a
fost descoperit la săparea unei movile aflată la 250 m est de monumentul
triumfal. În vecinătatea ruinei s-au descoperit fragmente ale unor plăci de
dimensiuni 1,30 x 0,90 x 0,30 m acoperite cu inscripţii. Pe faţada principală
era dedicaţia, dar numele împăratului nu s-a păstrat. N. Gostar pledează
pentru ideea că războiul trebuie datat numai în epoca lui Domitian, probabil în
anul 86 fiind campania condusă de M. Cornelius Nigrinus (Cornelius Nigrinus a
fost în anii 85-89 guvernatorul Moesiei, iar apoi al Moesiei Inferior). Pe
altar numele necunoscutului poate fi al unui praefectus Ripae Danuvii.
Altarul a fost ridicat in honorem et in memoriam fortissimorum virorum qui
pugnantes pro republica morte occubuerunt. Pe monument s-a păstrat
informația despre comandantul căzut în luptele cu dacii, din care aflăm că era
originar din Pompeiul distrus de Vezuviu, locuind ulterior la Neapolis
(Napoli). Acest personaj avea calitatea de praefectus. Lacuna din
inscripţie împiedecă aflarea cu precizie a titulaturii întregi.1
Discuţia asupra identităţii praefectului continuă controversele. De ea depinde
data luptei în care au căzut soldaţii. Altarul se datează în epoca lui
Domiţian datorită faptului că singura trupă pomenită al cărui nume a
rămas întreg - Cohors II Batavorum - putea lupta în aceste regiuni doar
anterior epocii lui Traian. Lupta în care au căzut cei cca. 300 de soldaţi
originari din Italia şi din provinciile vestice, mai puţin din cele estice,
încadraţi în legiuni şi trupe auxiliare, trebuie să fi fost cea condusă de
Oppius Sabinus, care a fost învins la Adamclisi, sau în împrejurimi, în 85
d.Hr., când a atacat regele dac, Duras și comandaníi săi între care se afla mai mult ca sigur și
Diurpaneus (Decebal). Este de presupus însă că lupta de pe dealurile de
lângă Adamclisi n-a fost cea condusă de însuşi Oppius Sabinus, al cărui nume ar
fi trebuit să apară pe altar căci şi el a fost răpus în luptele cu dacii.2
În cazul în care se consideră că până la
crearea provinciei Moesia Inferior a continuat să existe un praefectus ripae
Histri sau Danuvii cum reiese din Iordanes3, se poate
presupune că acesta este ucis în cursul invaziei dacice din 85-86, apărând
teritoriul Dobrogei, în numele Romei. Locul ridicării altarului nu pare a fi
fost ales întâmplător. În general atacatorii Moesiei Inferior nu intrau
frontal, prin nordul Dobrogei, ci preferau să treacă prin Muntenia, apoi pe la
Cernavodă sau Ostrov. În general, până la începutul epocii
migrațiilor nu au fost atacuri mari, directe, nord-sud în zona dintre Dunăre și
Mare. Aceasta probabil în strânsă legătură cu relația dintre Fluviul Dunăre –
lunca Dunării – spațiile inundate sau inundabile – zonele afectate neregulat de
ape, zonele mlăștinoase care, pe atunci erau mult mai ample decât sunt astăzi,
atât în stânga cât și în dreapta fluvilui.
În urma discuţiilor
legate de altar, se poate lua în considerare că, pentru secolul I d.Hr., zona
de la Adamclisi era una de importanţă majoră pentru spaţiul dintre Dunăre şi
Mare, pentru că, se pare că mai multe lupte s-au dat în timp pe aceleaşi
locuri: 29-28 î.Hr.?, 85, 86, 101-102 şi probabil şi altele din secolul I î.
Hr. şi din secolul I d.Hr. Dobrogea (sud-estul Dobrogei românești de
astăzi) a fost, după cât se pare, teatru de război, pe o perioadă destul de
mare de timp.
Dacă se ia în considerare acest punct de vedere, se poate socoti că în
timpul lui Duras zona de la Adamclisi
(numele de astăzi) era importantă strategic pentru statul dac care lupta
împotriva Romei instaurată pe malul drept al Dunării. Ba mai mult, se poate
avansa ideea că în acest spaţiu din imediata apropiere a Istrului se afla o
comunitate importantă, cu un pronunţat
potenţial de a susţine cauza dacică, atunci când forţa statului de pe malul
stâng al fluviului se manifesta. Se poate lua în discuţie şi o tactică şi
strategie utilizată la nivelul statului dac şi reluată ori de câte ori situaţia
impunea forme de reacţie similare. Decebal foloseşte şi el spaţiul în planurile
şi acţiunile sale ( în iarna dintre 101-102).
Numele Adamclisi (în grafii mai vechi Adamklissi sau Adam
Klisi) este forma românizată a denumirii turcești Adam Kilisse (Casa
lui Adam, interpretată ca fiind Biserica
lui Adam sau Biserica Omului, sau
Clisa -movila- lui Adam). Turcii au considerat impunătorul monument
roman Tropaeum Traiani
drept
biserică, lăcaş de cult.4 Ei au
preluat mesajul denumirii locului de la populația autohtonă care perpetua măcar
prin denumire tradiția și sensul locului și al monumentului, dacă nu prin
manifestarea concretă, atunci când ei au preluat puterea în aceste locuri. Memoria colectivă este statornică, ea transmite
din generație în generație mesajele locurilor esențializat, mitizat, dar fără
greșală fundamentală. Este interesant că denumirea locului în turcește vorbește
de o
casă, biserică a Omului, nu a lui Dumnezeu sau Allah.
Aici, alături de altarul comemorativ se poate
vedea pe stepa înaltă, de la mare distanţă, un monument de mari proporţii,
circular. Astăzi, oficial, istoricii şi arheologii îl socotesc a fi realizat de
împăratul Traian, pe la 109, pentru a marca victoria împotriva dacilor şi a
aliaţilor lor din iarna anilor 101-102.
Între pietrele descoperite în jurul
monumentului la primele cercetări, a fost descifrată o inscripţie:
SENATUS.POPVLVSQVE.ROMANVS
IMP.CAESARI.DIVI.NERVAE.F.NERVAE
TRAIANO.AVG.GERM.DACICO.PONTIF
MAXIMO.TRIB.POT.XVII.IMP.VI.COS.VI.P.P.
AD.DECLARANDVM.QVANTAE.ALTITVDINIS
MONS.ET.LOCUS.TANTIS.OFERIBUS.SIT.EGESTVS
IMP.CAESARI.DIVI.NERVAE.F.NERVAE
TRAIANO.AVG.GERM.DACICO.PONTIF
MAXIMO.TRIB.POT.XVII.IMP.VI.COS.VI.P.P.
AD.DECLARANDVM.QVANTAE.ALTITVDINIS
MONS.ET.LOCUS.TANTIS.OFERIBUS.SIT.EGESTVS
În traducere :
SENATUL ŞI POPORUL ROMAN
ÎMPĂRATULUI CEZAR, FIUL LUI
NERVA CEL TRECUT ÎNTRE ZEI
NERVA TRAIAN AUGUSTUL, ÎNVINGĂTORUL
GERMANILOR, ÎNVINGĂTORUL DACILOR,
MARE PONTIF, INVESTIT PENTRU A XVII-A
OARĂ CU PUTEREA DE TRIBUN, ACLAMAT
DE VIORI CA IMPERATOR, CONSUL PENTRU
A VI-A OARĂ, PĂRINTE AL PATRIEI,
PENTRU A SE ARĂTA CÂT DE ÎNALT
ERA MUNTELE ŞI LOCUL SĂPAT CU
EFORTURI ATÂT DE MARI.5
ÎMPĂRATULUI CEZAR, FIUL LUI
NERVA CEL TRECUT ÎNTRE ZEI
NERVA TRAIAN AUGUSTUL, ÎNVINGĂTORUL
GERMANILOR, ÎNVINGĂTORUL DACILOR,
MARE PONTIF, INVESTIT PENTRU A XVII-A
OARĂ CU PUTEREA DE TRIBUN, ACLAMAT
DE VIORI CA IMPERATOR, CONSUL PENTRU
A VI-A OARĂ, PĂRINTE AL PATRIEI,
PENTRU A SE ARĂTA CÂT DE ÎNALT
ERA MUNTELE ŞI LOCUL SĂPAT CU
EFORTURI ATÂT DE MARI.5
Mausoleul avea 54 de metope
(basoreliefuri aşezate pe frontispiciul unui monument, denumirea provenind din
grecescul metopi=frunte) (1,10-1,20m fiecare) cu scene de luptă, dintre care
cinci s-au pierdut (Vasile Rudan menţionează că se află căzute în Dunăre,
scăpate în momentul în care au fost deplasate spre a ajunge la Bucureşti, în
anii lui Nicolae Ceauşescu, că se ştie unde anume sunt, dar nu s-a facut şi nu
se face nimic pentru a fi scoase.6), iar una este la Istanbul,
restul de 48 fiind în muzeul din satul Adamclisi. Monumentul are un diametru de
30 m şi o înălţime de 12 m, trofeul (statuia) de deasupra, măsurând 10,75 m.
Aceasta e reprezentată printr-un trunchi de copac îmbrăcat cu haine barbare,
platoşă, coif şi 4 scuturi. Aşa cum arată astăzi, în sud-vestul stepei
dobrogene româneşti, monumentul a fost reconstituit pe baza cercetărilor
arheologice, în 1977, într-o perioadă în care naţionalism-comunismul era la
apogeu.7 Este interesant cum, o personalitate ca cea a lui Nicolae
Ceaușescu a cochetat cu Iosif Constantin Drăgan, cel care a promovat tracologia
și dacismul in plan European și românesc, dar a sfârșit prin a admite
restaurarea acestui monument și promovarea lui în numele romanității și a lumii
romane.
Metopele Trofeului de la Adamclisi învederează un fapt cu consecinţe
însemnate pentru arta romană târzie (susțin cei ce promovează un punct de
vedere oficial, generalizat). Pe monumentele din Roma şi Italia figura încă din
sec. I î.e.n. pe lângă formalismul elenic şi artizanalul italic de nivel
superior, ca al doilea termen al vestitei bipolarităţi a artei romane. La acest
monument e interesant să se constate că, deşi este de factură şi decizie imperială - pentru
cei ce susțin originea sa roman imperială - aşezat la marginea Imperiului,
se regăseşte prezenţa
deliberată a artizanalului provincial ca transmiţător al
mesajului Romei învingătoare.8 Cuceritul se exprimă pentru a proslăvi
stăpânirea romană impusă lui cu forța (?).
Monumentul
de La Adamclisi înainte de
reconstituire şi
macheta reconstituirii sursa: http://www.cjc.ro/proiect_histria/Histria/ISTORIE/ADAMCLISI/adamclisi.html
Monumentul reconstituit
în 1977
Există
şi un punct de vedere total diferit, bazat pe cercetarea monumentului, conform
căruia acesta nu ar fi realizarea împăratului Traian.
Va urma...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu